tisdag 6 mars 2007

Mitt blod duger inte..

För ca 5-6 år sedan så tänkte jag ge blod. Jag har en stark vilja av att kunna bidra med mitt blod för att hjälpa andra, speciellt eftersom det allt som oftast råder en stor brist.

Frågan jag fick var om jag var homosexuell, varpå jag svarade att jag inte har någon sexuell definition på mig själv, men att jag under tonåren hade oralsex med en kille en gång. Jag blev avsugen.

På grund av denna sexuella aktivitet under min tonår, så får jag aldrig ge blod, så säger reglerna. Män som någongång under sin livstid har haft sex med en annan man, får inte ge blod. Nu har jag visserligen experimenterat sexuellt och tillämpat sex med andra män fler gånger, sen då jag blev nekad att ge blod, men kan inte låta bli att tycka att regeln är förlegad.

Visst är det en skyldighet och inte en rättighet att vara blodgivare, men jag själv skulle utan problem kunna testa mig och tillämpa sexuell avhållsamhet i flera månader bara för att kunna få möjlighet att bli blodgivare, och jag vet att det finns väldigt många andra HBT-män som skulle kunna göra detsamma.

När man får blod så måste det finnas en stor trygghet i att det blod man får är rent från någon smitta. Men jag vet inte om jag personligen skulle känna mig tryggare av att veta att blodet kommer från en sexuellt aktiv heterosexuell, än från en bög som tillämpar sexuell avhållsamhet. Det är inte bland bögar som HIV växer störst idag...

Artikel i Aftonbladet

Läs mer om: Homosexuella, Bögar, Homosexualitet, Blodgivare, Blod, HIV

4 kommentarer:

Dennis Alexis Hellström sa...

Idiotisk lag.

Dennis Alexis Hellström sa...

Jag har utmanat dig i min blogg:
http://bimbo84.blogspot.com/2007/03/utmanad.html

Anonym sa...

Här har du en till som inte få ge blod. Som kvinna som haft sex med män som har haft sex med män, är jag också utesluten.
Det är så absurt.

..Carl-Astrid sa...

Men det där är inte klokt. Mitt blog vill dom inte ens ha för det är dåligt...