söndag 27 maj 2007

Demontration mot GAY-paradförbud i Ryssland

Så sent som 1993 avkriminaliserades homosexualitet i Ryssland, men fortfarande är inte toleransen speciellt hög. Homofoben Jurij Luzjkov, Moskvas borgmästare, kallar gayparader för djävulska påfund. Idag demonstrerades det i Moskva mot förbudet att anordna gayparader, vilket mötte motstånd av såväl polis som högerextrema grupper. Politiker och artister greps. RFSLs ordförande, Sören Andersson, var på plats och uppmanar nu sveriges regering att ställa krav på Ryssland att leva upp till demokratiska principer.

Läs mer i Aftonbladet här och här samt i Dagens Nyheter

Suck!

Eftersom jag aldrig testat att lägga in en YOUTUBE-film i min blogg så gör jag det nu. En söt kärlekshistoria som min bästis Dennis har gjort med hjälp av datorspelet Sims. Vacker va?




Läs mer om: Pride, Prideparad, Motdemontration, Demontration, HBT, Homosexualitet, Gay, Ryssland, Moskva, Homofobi, Youtube

Stay Gay!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är skönt att det finns människor kvar i vår värld som inte är lika förvirrade och dekadenta som vi svenskar. Jag tänker på borgmästaren i Moskva och dom därborta som är lika kloka och insiktsfulla som honom. Tråkigt bara att det blir så blodigt och våldsamt.

Mike75 sa...

Jag tycker det är synd att det finns okloka människor här i Sverige, som du Lennart.

Dennis Alexis Hellström sa...

Haha den där Lennart verkar lite efterbliven. ;)

..Carl-Astrid sa...

Men vad är den där Lennart för konservativ tönt!! All kärlek är vacker!! För övrigt blev jag mycket sugen på att spela Sims det har gått mycket framåt sen ja spela det för typ fem år sen ser jag.

Sara Ödmark sa...

Vilken söt liten film... :)