lördag 9 juni 2007

Pitbulls - Farliga??

Många bostadsföretag i sverige, bl.a Svenska Bostäder, förbjuder boende med sk. kamphundar, tex. Pittbull terrier och Amstaff.

Men är pitbull en så farlig hund som så många vill få den till att vara? Formas inte en hund efter sin ägare?

Är det inte bättre att få stopp på de avskyvärda hundslagsmålen, än att som bostadsbolagen förbjuda kamphundar i deras boende?

Varför jag tar upp detta ämne är att en vän till mig nyligen nekats boende pga sin hund, en pitbull som är väldigt söt, snäll och inte minst barnkär.

Nedan klistrar jag in en film i ämnet.

Läs mer om: Pitbull, Pitbull terrier, kamphundar, djurplågeri, youtube, svenska bostäder

5 kommentarer:

Dennis Alexis Hellström sa...

Vissa borde inte få ha hund.

Biggles sa...

Fakta är att vissa hundraser är mer aggressiva än andra. Så vitt jag vet är Pitbulls framtagna för att vara just en sådan hund. Det betyder inte att dom alltid är det. Men om en Pitbull biter lär det göra mer skada än en Chihuahua. En Pitbull kräver en (extra) bra ägare. Hur vet jag att din kompis är det? Tänk om han eller hon är just en sådan dålig ägare! Vill jag ha den hunden som granne? Som jag ser det finns det ingen direkt anledning att skaffa just en Pitbull. Det finns massor av andra raser. Dock borde det vara krav på utbildning och lämplighetsintyg om man skaffar en "riskhund".

Mike75 sa...

Jag anser att det borde vara krav på lämplighet oavsett vilken hundras det rör sig om.

Anonym sa...

Är du dum i huvet? riskhund? du e så jävla omedveten vad det är för ras. Det är inge fel på sånna hundar. Ägarna drogar hundarna för att kunna slåss Bättre, Sen är så att just den rasen har lättare att bygga mer muskler. Du e ju fan sjuk i huvudet.

Liona sa...

"Biggles". Det finns INGEN ras som är "kapmhund". Det du "vet" om pitbulls är bara det du hört. Pitbulls är framtagna för att vakta barnen på gården. Det ÄR en hund som behöver en stadig hand, ja. Det är dock många "fel personer" som skaffar pitbulls just för att dom är starka och ser "farliga" ut. SJälv har jag en liten pitbull valp på 14 veckor. Han är världens finaste hund och jag kommer bla träna Lydnad och Spår med honom.
Vet du om att Pitbull har bättre i mentalitets test än vad en Golden har eller en Cockerspaniel? Pitbulls är den MEST lojala hunden du kan hitta. Så det du säger att du inte ser någon anledning att skaffa en just pitbull har du stort fel! Men alla tycker olika. Pitbull är en vacker och speciell hund. När jag stöter på människor som dig som har fullt med fördommar blir jag verkligen arg! Själv är jag 15 år och vet bra mycket mer än vad du gör!