måndag 2 juli 2007

Blodbrist i Stockholm

I DN står det idag om att det råder blodbrist i Stockholm och i andra delar av landet.
Trist då att det finns regler som säger att män som haft sex med andra män inte får ge blod. Jag tänker inte argumentera vidare i denna fråga eftersom jag tidigare har skrivit ett inlägg i samma ämne, men jag kan ändå inte låta bli att bli lite upprörd.

Jag får helt enkelt acceptera att mitt blod inte duger åt andra.

Läs mer i Dagens Nyheter

Läs mer om: Blod, Blodgivare

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rätt svårt för heterosexuella att ge blod också med de kraven de har - man får inte ge blod om man har haft en ny sexpartner under de tre senaste månaderna. Det innebär att det bara är människor som lever i parförhållanden eller i celibat som är lämpliga. Inte konstigt att det blir blodbrist i Stockholm där det finns många ungdomar och många singlar.

Anonym sa...

"Det innebär att det bara är människor som lever i parförhållanden eller i celibat som är lämpliga."

Tillägg: och som är heterosexuella.

En man som en gång i livet haft sex med en annan man anses för tid och evighet oduglig som blodgivare.

Anonym sa...

Inte blir det bättre - eller roligare - av att Sveriges kommuner och landsting sade nej till Socialstyrelsens rekommendation att låta män som har sex med män lämna blod.

"Vi säljer plasma till industrin. Ändras reglerna kan vi kanske inte göra det längre."

Jag ger inte bort mitt blod gratis för att någon annan ska kunna sälja det vidare. Framför allt inte om försäljningskravet bidrar till blodbristen.

Läs mer på www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=577904

Mike75 sa...

Jag hade som tonåring oralsex med en kompis och får därför aldrig ge blod. Jag har visserligen på senare tid haft sex med andra män, men det jag menar är att reglerna bör se över.

Att man i evighet anses oduglig som blodgivare för att man i sin ungdom experimenterade sexuellt känns inte okej.

Jag har tagit emot blod och vill även ge. Jag har inga problem med att avstå från sex ett par månader, precis som det är för heterosexuella som ej lever i parförhållande.

Mike75 sa...

Pompom>
Jag kan bara instämma! Skrämmande att kommun och landsting har detta som ett argument för att män som har sex med andra män, ej skall få ge blod.