måndag 16 juni 2008

Homosexuellas hjärnor annorlunda

Idag publicerade Dagens Nyheter en artikel baserad på en studie, gjord av Stockholm Brain Institute på Karolinska Institutet, som visar att homosexuella och heterosexuellas hjärnor har skillnader.

Det som gör denna studie lite intressesant är kanske svaret på om ens sexualitet har med yttre påverkan att göra, eller om det är fysiologiskt/genetiskt. Men annars så bryr jag mig inte så mycket. Det är ungefär på samma intressenivå som på frågan om varför vissa är mörhåriga medans andra är blonda.

Sören Juvas uttalande sammanfattar det bra:

” - Men egentligen är den onödig. Det är inte viktigt om homo- och bisexualitet är medfödd eller inte. Vi ska inte behöva legitimera vår sexualitet för att behandlas lika i samhället, säger han.”

Länk till artikeln

Läs mer om: Homosexualitet, Sören Juvas, RFSL, Karolinska Institutet, Studie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det handlar inte om att legitimera sin sexualitet?

Jag skiter blankt i om nån är homosexuell (bara han ger blanka fan i att försöka förnärma min manlighet genom att stöta på mig, det är en personlig skymf trots allt) men det betyder inte att jag vill se vuxna halvnakna män i chockrosa läderchaps heller.

Homosexualitet är en misslyckad mutation, att vara "stolt" över det är bara löjligt. Man kan vara stolt trots det, absolut. Men att vara stolt över ett evolutionärt handikapp är bara pinsamt.

Mike75 sa...

"Jag skiter i homosexuella, så länge han inte stöter på mig", är nog den vanligaste frasen bland folk som är "rädda" för homosexuella och som är mån om sin manlighet.

Homosexualitet är en misslyckad mutation/evolutionärt handikapp skriver du. Vad grundar du det på?

Vad är du rädd för?

Anonym sa...

Illwill: Personer som du är en skymf mot hela mänskligheten. Har väldigt svårt att tro att någon skulle få för sig att stöta på en sådan som dig.

Anonym sa...

"Anonym": "som du"

Ska du påstå att jag är en skymf, få det mest grundläggande rätt först. ;)

Mike75: Handlar inte om rädsla, handlar om att inte bli "kränkt" som dagens favorituttryck låter. Tjejer vill sällan bli tafsade på, det kan alla svenskar hålla med om. Varför kan vi inte acceptera vad män är och hur vår instinkt och natur är? Rent fysiskt och mentalt har vi inte ändrat oss mycket på många tusen år, det är endast vår teknologi och (för vissa länder) våra samhällen som utvecklats. Män har fortfarande en väldigt stark instinkt och ett behov av att vara starka (mentalt och/eller fysiskt), manliga etc. Det betyder mycket för mig och jag ser det som en förolämpning om någon försöker påstå att jag är något annat än vad jag är.

När det gäller evolutionärt handikapp så torde det väl vara rätt självklart? Vi är en produkt av evolutionen, vi existerar för att vår art är kapabel att föröka sig. Det är om något den enda "meningen" med livet, att föröka sig. Homosexuella kan inte föröka sig utan att förtränga vad de egentligen här. Således är det ett evolutionärt handikapp. Då homosexualitet till mycket kan förklaras genom förhöjda hormonvärdens påverkan på ett fosters hjärna så blir det en form av mutation (vilket i sig inte är av ondo), men då den typen av hjärna inte var utvecklad för att fungera med medföljande genitalier så blir det en misslyckad mutation.

Som sagt, inte det minsta rädd. Jag är inte rädd för spottloskor heller, men inte vill jag att någon spottar på mig för den skullen? Jag stör inte dem, de stör inte mig och allt är frid och fröjd. De väljer att gå i tåg i cykelbrallor och jag väljer att inte deltaga. Men som sagt, jag är inte homosexuell och då jag ser det på det sättet jag gör föredrar jag om folk ser mig för vad jag är och inte för något jag inte är. Borde väl vara rätt ok?

Anonym sa...

Hmm jag fick lite känsla av 30-40 talets forskning när jag läste om detta nu i dn... och jag tror faktiskt att jag hoppas mina skattepengar inte gått till just denna forskning.

Gärna hjärnforskning men helst genomtänkt.

Vem vill egentligen veta svaren på detta och i så fall varför?

Mike75 sa...

Ilwill>
Det finns väl ingen som vill bli kränkt? Det är väl ingen som gillar när någon tafsar? Jag gör det då inte, sen så spelar det ingen roll för mig om det är en tjej eller kille. Om en tjej kladdar på mig, så talar jag vänligen om att jag inte uppskattar det. Men jag skulle inte se det som en personlig skymf.

Jag kan föröka mig precis som du och jag har inga problem med vem jag är. Men visst håller jag med om att det är mer problematiskt för homosexuella. Men vem vet vad evolutionen har att erbjuda i framtiden?

Men när du skriver som du gör i en blogg som denna, som många homosexuella läser. Tror du inte att många tar illa vid sig? Du stör dig uppenbarligen på någonting? Du använder dig av negativt laddade uttryck för att understryka att du uppenbarligen har problem med homosexualitet/homosexuella.

Men alla har rätt att ha sin åsikt. Jag tycker bara det är synd att du har de åsikter du har.