söndag 18 januari 2009

Droger och HBT

Det slog mig när jag var på Lino för några veckor sen, hur många besökare som var drogpåverkade. Jag har själv i en destruktiv period av min ungdom använt droger och senare fått en utbildning i hur man, både ytligt och på beteende, ser hur andra är påverkade.

Det är ingen som höjer ögonbrynen när två killar delar toalett på en gayklubb. En avsugning eller annat bus tänker väl de flesta, när det i många fall handlar om något helt annat. När man ser två grabbar dela toalett på en vanlig klubb råder det dock inga tvivel hos de allra flesta.

Många undersökningar visar att fler HBT-ungdomar mår sämre än såväl HBT-vuxna som heterosexuella ungdomar, och det förvånar mig inte att många tar till destruktiva saker som just droger.

Nu tror jag inte att problemet med droger är större inom HBT än i samhället i stort, men jag måste ändå säga att det har diskuterats förvånansvärt lite om detta problem inom HBT-rörelsen, eller att jag helt missat diskussionen.


Läs mer om HBT, Droger, Ohälsa

Inga kommentarer: