tisdag 27 november 2007

Avbild av Muhammed

Muhammed porträtterad som rondellhund retade upp många muslimer världen över. Uppenbarligen känner sig många muslimer kränkta av Lars Vilks teckningar.
Personligen är jag inte religiös, men respekterar andra människor med dess tro, vad de nu än väljer att tro på. Jag tycker det är fel att kränka andra människor och jag förstår att många muslimer känner sig kränkta av Vilks teckningar.

Men jag kan inte sluta fundera. Måste jag i min respekt för muslimer och dess tro underkasta mig de regler som de har i sin religion? Ska jag då även sluta vara gay?

Följande fanns att läsa på Islamguiden.com för några år sedan:

’ Homosexualitet betraktas av Islam som sexuellt avvikande, perverst agerande mot det naturliga tillståndet Allah avsåg för människorna.
En förvanskning mot människans sexualitet och brott mot det motsatta könet’


’ För att bibehålla Muslimska samhällets renhet har många Muslimska skolor bestämt straffet för sådan handling detsamma som för zina (dvs. hundra piskrapp för den aldrig gifta mannen och stening till döds för den gifta mannen). Många menar att straffet för båda parter bör vara döden eftersom Profeten, sallallahu alayhe wa sallam, sade ”Döda den som agerat och den
till vilken agerandet blev utfört på” (återgett av Bayhaqi)’


Detta är en verklighet för många homosexuella i de delar av muslimska samhällen/länder som tillämpar Islamisk Shariah.

Det blev ett rörigt inlägg utan en riktigt röd tråd, men det är så mycket som rör sig i mitt huvud, och jag kan inte formulera det på ett bra sätt. Vad är rätt och fel i en yttrandefrihet?

För alla er som tar illa upp av Lars Vilks porträttering av Muhammed. Klicka INTE här

-------------------------------------------------------

Något helt annat. Jag har som så många andra skaffat Facebook och det var väl kul ett litet tag, framförallt att komma i kontakt med vänner från förr. Men jag ogillar det som uppmärskammades för en tid sen, att Facebook äger rätten till allt det material man själv publicerar, exempelvis fotografier. Även om man avslutar sitt konto, så ligger allt man publicerat kvar på Facebooks servrar.

Idag kom jag i kontakt med ett nytt Community. Någon som hört talas om Yuwie? Tydligen så skall man där kunna tjäna pengar genom att värva nya medlemmar och på andra sätt också. Seriöst?

Klicka här:





Läs mer om: Lars Vilks, Muhammed, Religion, Islam, Muslim, Homosexualitet, Gay, Samhälle, Yttrandefrihet, Demokrati, Rondellhund, Islamguiden, Yuwie, Tjäna Pengar, Community, Facebook

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en jättetrevlig julutmaning i min blogg som du bara mååååååååååste göra ;)

Anonym sa...

Och nu har jag en jättetrevlig julkalender också som du bara mååååååååste läsa! ;)