lördag 16 maj 2009

Rysk Homofobi

Usch vad ledsen jag blir av att läsa om Pridparaden i Moskva, där flertalet gripanden har skett.
Hur kan ett land vara så homofobiskt och eftersatt?

Jag hade inga planer för i morgon men nu är jag sporrad att delta i den internationella dagen mot Homofobi, IDAHO. (Läs mer på RFSL)

Artiklar om Pride, Moskva: Expressen, Aftonbladet, DN, SvD, QX, SvD

Andra bloggar om: Ryssland, Moskva, Pride, HBT, Homofobi, Homosexuell, Transsexuell, Bisexuell, Queer, Rättighet, Demonstration, Diskriminering, Prideparad, Kärlek, Förbud, Öststat, Internationella Dagen Mot Homofobi, International Day Against Homophobia, IDAHO



Stay Gay

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att vi numera sätter fokus för mycket på vilken sexuell läggning man har. Det är en privatsak och den skiter åtminstone jag fullsändigt i.

Mike75 sa...

Anonym>
Jag håller med dig i viss mån. Jag struntar högaktningsfullt i vilken sexuell läggning en person har.

Däremot så är det inte rätt att man särbehandlas på skola/jobb eller exempelvis misshandlas på grund av vad/vem du är.

Jag vill kunna hålla en man i handen och visa min kärlek öppet, precis som alla andra. Jag vill inte vara rädd för att få en rak höger pga min läggning..

Därför tycker jag att en viss fokus på den sexuella läggningen behövs. Pride behövs för mig, en vecka där jag kan var mig själv utan att behöva vara rädd.

Jocke sa...

Jaså det tycker du Anonym... Du skiter med andra ord fullständigt i att människor runt om i världen blir slagna, misshandlade, fängslade, torterade och avrättade för att de råkar älska en människa av samma kön?

Anonym sa...

Jag trodde Moskva polisen var emot Pride, men om man läser det som står på deras rygg baklänges, kan man tro nåt annat... OMOH

Anonym sa...

visar att Ryssland fortfarande har en lång väg att gå...