tisdag 6 februari 2007

Hjälpfonden lurar bidragsgivare

2005 så arbetade jag några månader på hjälporganisationen Hjälpfonden, en 90-kontoorganisation som samlade in pengar till förmån för Allergi, Diabetes och Cancersjuka. Efter ett tag misstänkte jag att allt inte stod rätt till så jag slutade.

Nu har organisationen blivit av med sitt 90-konto. Endast ca 800 000 av 6 miljoner insamlade kronor(Jag gissar dock att betydligt mer än 6 miljoner samlades in 2006) gick till ändamålen, dvs endast 13%. Kravet för att ha ett 90-konto är att MINST 75% av insamlade medel skall gå till ändamålen.

Vart har pengarna tagit vägen då? En hel del har troligtvis gått till pokersiten www.capbet.com

Stay Gay!

14 kommentarer:

Dennis Alexis Hellström sa...

Det finns många idioter där ute.

Anonym sa...

Har också jobbat på hjälpfonden och slutade av samma anledning. Känns riktigt risigt att ha varit med att lura folk på det där sättet, även om jag inte visste bättre.

Anonym sa...

Blev precis uppringd av en tjej från Hjälpfonden, förstod direkt att ngt var skumt då hon svarade undvikande på mina frågor.
Personer som blåser folk på detta sätt borde fan kölhalas....

Anonym sa...

Har också blivit uppringd, de är sådana här verksamheter som gör att riktiga organisationer som VERKLIGEN hjälper bättre behövande får mindre pengar. Jag tycker det är den vidrigaste form av stöld/bedrägeri de håller på med i och med att det drabbar de värst ställda i långa loppet.

Hur kan de få fortsätta?

Anonym sa...

Nu förstår jag inte... Bara för att summan av insamlade medel och donerade inte stämmer överens betyder väl inte det gått till poker...? Eller vad har jag missat?

Mike75 sa...

Självklart behöver pengarna inte ha gått just till poker. Att det inte redovisas vad pengarna har tagit vägen, gör att det finns frågetecken. Poker,fastighet, import och restaurangversksamhet sysslar de bakom hjälpfonden bland annat med. Jag skiter egentligen vart pengarna har gått. Jag är förbannat på att de inte har gått dit de skulle gå.

Anonym sa...

SG! Du måste vara en av de dummaste personerna jag någonsin har sett skriva.
Du har absolut ingen aning om vad du pratar om.
Varenda krona som går in och ut ifrån organisationer kontrolleras flera gånger om.
Alla måste ha revisor, dessutom ska revisorns bokföring redovisas till en oberoende revisor som sedan kontrollerar allt och skriver under.
Jag tycker att det är du som ska skämmas, inte de som verkligen försöker göra något vettigt iställer för att klaga för att man själv är helt misslyckad.

Mike75 sa...

Anonym>>
Fakta är att inte ens en bråkdel av de insamlade pengarna har gått till ändamålen. Fakta är att man ljuger för de man ringer upp (ex att man är medlem av en organisation som inte alls stämmer...läs mitt senaste blogginlägg), fakta är att man på sin hemsida (som oftast ligger nere än uppe) vilseleder besökarna genom att få dem att tro att man fortfarande deltar i projekt man inte deltar i, ex Diabetes-center som man ej längre har något samarbete med.

Men du har rätt i en sak. Jag skäms. Jag skäms över att ha arbetat ett par månader på hjälpfonden och spelat på människors samvete, lurat av dem pengar som inte alls har gått dit jag lovat att pengarna skulle gå.

Jag skänker en betydande del årligen, jag har arbetat ideellt åt seriösa organisationer så misslyckad känner jag mig inte ett dugg och vad du tycker känns rätt orelevant.

Men tack för uppslaget, man kanske skall ta och granska hjälpfondens revisorer?

Anonym sa...

Jag anser fortfarande att du inte vet vad du pratar om.
Men du kan väl skriva upp alla de riktlinjer som dessa organisationer ska uppfylla så ska jag säkert kunna rätta dig i det jag anser du har fel om.

Anonym sa...

Varför får jag en känsla att någon från Hjälpfonden postar kommentarer här.....

Anonym sa...

Det var bra att du hoppade av.Många gömmer sig bakom 90-konton och det är inte alltid det är seriöst.Ta exempel som röda korset och rädda barnen.Nog för att dom gör hjälpinsatser i världen men dom är inte berättigade till sina miljonlöner.
Stöd hellre dom små hjälporganisationerna som seriöst redovisar varenda krona samtidigt som de arbetar ideellt.Det finns många hjälporganisationer som inte har 90-konto som är hur seriösa som helst.

Anonym sa...

Har också arbetat på Hjälpfonden, och det under en längre tid dock. Känner mig så fruktansvärt dum som inte fortstod bättre, att ngnting var fel dvs. Jävla idioter! Blir så jävla jävla förbannad!!!

HATA, RATA HF

Anonym sa...

Se upp om ni får samtal från "Allergi, Cancer & Diabetesfonden" nu framöver! Det är inget annat än Hjälpfonden i ny skepnad. Nytt namn, ny styrelse, nytt gironr. etc, men förmodligen samma lurendrejeri!

Maria sa...

Hej! Jag jobbade på Allergi, cancer och diabetesfonden, dvs gamla hjälpfonden, under sommaren. Jag fick inte ut någon lön och när facket nu skickat lönekrav, säger företaget att jag aldrig ens arbetat där!! Grymt oseriöst och lurendrejeri. När folk frågar varför dem ej har 90-konto, skulle man svara att vi ska skaffa det framöver, men det är ju ren lögn!