lördag 24 februari 2007

Mördad för sin läggning.

Varje år mördas homosexuella runt om i världen, mördade pga sin sexuella läggning. Det är uppenbart att det handlar om hatbrott men ändå så vägrar länder som t.ex USA att lagstadga detta. Det mest uppmärksammade mordet på en homosexuell kille är mordet på unge Matthew Shepard som fick sitt ansikte sönderslaget och lämnad åt sitt öde, fastbunden på ett staket på en ödslig plats strax utanför staden Laramie, Wyoming den 6 oktober 1998. Han avled några dagar senare på sjukhus

Även i Sverige sker det hatbrott mot bögar i form av mord. Detta har Facundo Unia uppmärksammat i en artikelserie på sidan QX som jag rekomenderar varmt alla att läsa.

Mördad för sin läggning - Johan Pettersson
Mördad för sin läggning - Jonas Östman
Mördad för sin läggning - Bengt Jansson
Mördad för sin läggning - Anton
Mördad för sin läggning - Urban
Mördad för sin läggning - Lars Mikaelsson

Vidare kan jag rekomendera boken No Tears For Queers skriven av Johan Hilton, som jag fick av min vän Anna. Den är väldigt bra och prisades som årets bok på QX Gaygala tidigare denna månad.

Läs mer om: Bögar, Homosexuella, Homosexualitet, Hatbrott, Mord, Hat, Politik, Samhälle


(Åh) När Ni Tar Saken I Egna Händer!

1 kommentar:

Dennis Alexis Hellström sa...

Väldigt bra skrivet. Jag hoppas många läser detta. Kram.