söndag 11 februari 2007

Hjälporganisation samlade in pengar till....poker??

Jag har tidigare skrivit lite om hur Hjälpfonden samlat in pengar, men där pengarna inte kommit ut till de ändamål man sagt sig stödja. Vart har då pengarna tagit vägen?

När jag arbetade på hjälpfonden 2005, så upptäckte jag en sida på internet som heter http://www.helpfund.net/. Den hade samma logotyp som Hjälpfonden och den sade sig samla in pengar till bland annat personer som drabbats av orkanen Katrina i USA, men även till ändamål som allergi, cancer – och diabetesdrabbade.

Självklart så fattade jag misstankar då jag hittar en organisation med snarlikt namn och med en logotyp som är av samma utseende som Hjälpfondens. Med en enkel sökning så fann jag att denna sida är registrerad i Sverige.

Vid den period jag arbetade på organisationen så startade en bakom Hjälpfonden en pokersida som heter http://www.capbet.com/. Med en sökning så ser man att samma person som står som ägare till sidan http://www.helpfund.net/ även står som ägare för sidan http://www.capbet.com/. Jag tycker det är väldigt märkligt att de bakom hjälpfonden även driver en internationell hjälporganisation med ett snarlikt namn. Hur mycket pengar har denna inbringat och hur mycket har gått till ändamålen...?

De som ligger bakom Hjälpfonden äger den fastighet i Gamla Stan som organisationen huserar i och de äger och driver även en Restaurang (After Café, Bar & Kök) som även den finns i fastigheten.

Jag säger INTE att pengar från hjälporganisationen har gått någon annanstans än vad pengarna är tilltänkta att gå, men jag vet att de på långa vägar inte har uppfyllt det krav som ställs för att få inneha ett 90-konto. Jag har ingen aning om vart pengarna har tagit vägen. De kanske finns kvar i kassan, eller de kanske har finansierat något helt annat?

Jag känner mig arg och besviken över att ha tillbringat nästan 6 månader med att ha samlat in pengar från personer runt om i landet. Jag har spelat på deras samvete och försäkrat att de pengar som de skänker går till behjärtansvärda ändamål. Ju mer jag tänker på det, desto argare blir jag. Jag vill här med be om ursäkt till de hundratals personer som skänkt både små och större belopp, till något som jag försäkrat dem att pengarna skulle gå till.

Förra veckan avslöjades att Hjälpfonden endast skänkte ca 800 000 kronor av de 6 miljoner som samlades in, en siffra långt från de uppställda krav på 75%. Jag har tagit kontakt med Stiftelsen för Insamlingskontroll med de uppgifter jag har delgivit er läsare här, och hoppas att deras granskning kommer leda någon vart.

Varje dag dör både vuxna och barn runt om i Sverige i cancer. Jag arbetade på hjälporganisationen med känslan av att det arbete jag utförde kanske skulle kunna förbättra situationen för i alla fall en av alla drabbade.

Restaurang, fastighet, poker….Jag har ingen aning om vart pengarna har tagit vägen, men att de inte har gått till de ändamål man utlovat står i alla fall helt klart.

Läs mer: Hjälpfonden, 90-konto, Hjälporganisation, Poker, Pengar, Bedrägeri, Cancer, Allergi, Diabetes, Stifelsen för Insamlingskontroll

9 kommentarer:

Dennis Alexis Hellström sa...

Vissa gör allt för pengar. Vidrigt.

Anonym sa...

ja, mörda mörda mörda!

Anonym sa...

Så synd. Vet inte vem en sån människa måste vara för att göra såna saker.

bertilarnold sa...

Hej, enligt en artikel i Sydsvenskan, (http://sydsvenskan.se/lund/article44588.ece) står Dimitris Stavropoulos bakom företaget. Han är krögare i Stockholm och är/var invald som ersättare för socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.Så mannen som "gör såna saker" är en sossepolitiker.

Anonym sa...

Jag jobbar där..
Dimitris Stravopoulos är politiker, diplomat, resturang ägare och tävlar i simning.. och så startade han organisationen Hjälpfonden.
Enligt de uppgifter som JAG har fått så uppnår fonden SFI kraven. Dimitris tar ingenting eftersom det är en idiell organisation.

Skulle iaf vilja veta var dessa uppgifter kommer ifrån. =)

Mike75 sa...

Linnea>
Att samma ägare står bakom sidorna Helfund, Capbet samt Hjalpfonden.se går att söka själv enkelt via Internet. En ideell organisation skall betala tillbaka de insamlade pengarna, när alla kostnader är betalda (administrativa som t.ex löner, materiell osv).

Att Hjälpfonden INTE skänker pengar dit man säger att pengarna skall skänkas är fakta. 800 000 kr av 6 miljoner insamlade är inte speciellt imponerande.

Om de lurar i dig att de uppnår SFI-kraven så gör det så bara för att du inte ska känna dåligt samvete när du ringer runt och lurar folk att skänka pengar. Hade de uppnåt kraven så hade fonden haft kvar sitt 90-konto. Som det är nu så varnar SFI för hjälpfonden på sin sida.

Följande står på SFI hemsida:

"Varning för Hjälpfonden
2007-01-24
Det har kommit till SFIs kännedom att Hjälpfonden skickar ut brev till potentiella givare där man anger att Hjälpfonden har blivit en del av Diabetes Center Karolinska. Vidare framgår att denna förändring skulle ha medfört att Hjälpfonden varit tvungen att byta bankgironummer. Anledningen till att Hjälpfonden inte har kvar sitt s.k. 90-konto är att SFI stängt detta på grund av att Hjälpfonden inte följt SFIs föreskrifter. Professor Kerstin Brismar på Diabetes Center Karolinska har i ett brev till SFI sagt att Hjälpfonden på intet sätt är en del av Diabetes Center Karolinska, något avtal finns inte skrivet och någon kontakt har inte tagits med henne."

Linnea>Jag förstår att du är glad över ett jobb, men du blir inte långvarig där, det blir bara några få, varför de har en hög omsättning av personal och ständigt söker efter nya. Så sluta så tidigt som möjligt.

Mvh
SG

Anonym sa...

jag har blivit uppringd av en tjej som arbeta för hjälpfonden. Är tveksamt till vad de egentligen gör. sitter och söker information om dem, och upptäcka denna sida. Jag vill att denna sida ska nå så många läsarna som möjligt. De håller just nu på att ringa runt till företag.

samantha

Anonym sa...

Haha, jag jobbade ett tag på Hjälpfonden, där var allt från Stureplansstekare till socialfall från Bredäng!! Rena rama cirkusen!

Anonym sa...

Den socialdemokratiske landstingspolitikern Dimitris Stavropoulos har förekommit i en mängd kriminella sammanhang och har på något märkligt sätt klarat sig från åtal (hittills). Dimitris Stavropoulos är åter aktuell när det gäller illegal penningtvätt åt den undre världen (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2009335.svd) och man kan bara hoppas att han nu äntligen får skaka galler.