tisdag 7 oktober 2008

Bögig

Jag får ofta höra att jag inte är så bögig. Jag avskyr verkligen det ordet!

Jag ogillar etiketter över huvudtaget, ord som manligt och kvinligt. Vad menas med att man är manlig? Jag älskar sport, sitta på ett sunkhak och dricka öl, spela poker och allt annat som anses vara manligt. Men nu så råkar jag ju gilla kuk också. Hur manlig är jag då?

Vid närmre eftertanke så gillar jag inte ens alla de ord som beskriver ens sexualitet. I en perfekt värld så existerar inte orden hetero – homo – bi – trans och alla andra ord som beskriver vem du sexuellt/emotionellt attraheras av.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, bättre att droga ner sig på några öl och glömma det en stund ;)

Anonym sa...

Människan strävar alltid efter att kategporisera och kalla saker för nått. Linné sa att "Det här får kallas 'Sansevieria trifasciata'", Edison döpte nått till glödlampa, och nån jävel hittade på ordet "stol". Visst gör normer i vårt samhälle att det är "fult" att vara bögig, eller ens bög, och visst kan det skrämma oss för etiketter...

Jag tror att jag strävar efter att våga kategorisera mig själv. Inte främst inför andra, utan för mig själv.