söndag 12 oktober 2008

Idol - Vad händer sen?

Igår när jag tittade på Världens Barn-galan och såg Daniel Karlsson uppträda, så slog det mig att jag faktiskt hade glömt bort honom, trots att han var den jag tyckte var bäst i Idol 2007.

Idol är en talangtävling och ingenting annat. Man får berömmelse i några veckor och sen glöms man bort. Den som vinner tävlingen får ett skivkontrakt, som produceras så fort tävlingen är slut, för att sedan dra ut på någon folkparksturné och sedan… ja, glömmas bort.

Jag tror de flesta av artisterna gör misstaget att tro att allt ordnar sig efter att tävlingen är slut. De har ju fått sina timmar i tv-rutan. Men vi TV-tittare bryr oss inte, vi tittar på en talangtävling. När tävlingen är slut, glöms de bort. Nästa år är en ny tävling med nya deltagare att tycka om för några veckor. (Samma sak med melodifestivalen)

Jag är faktiskt rätt fascinerad över hur snabbt många försvinner i glömska.
Vem minns Phillip Williams som kom trea första året, eller paul lötberg från samma år? Hur kommer Agnes album som släpps i dagarna tas emot? Marie Picasso? – Hon känns riktigt kall. Det blir väl som så många andra, karaoketävlingar på finlandsbåtarna eller något enstaka framträdande i något köpcentrum i förorten.

Minns ni den duktiga Jonah Hallberg från Idol 2005 förresten? Kom till La Bar i Årsta på fredagar. Han sköter karaoken där..

Förhandsboka Agnes kommande album!

Idol 2008 i Aftonbladet och TV4

Läs mer om Idol, Idol Sverige, Paul Lötberg, Agnes Carlsson, Agnes, Phillip Williams, Jonah Hallberg, Marie Picasso

Inga kommentarer: