måndag 18 augusti 2008

Utbrändhet

För cirka 10 år sedan brände jag ut mig efter bara ett par månader i arbetslivet. Det hela började redan på skolan när jag utbildade mig till datatekniker, där jag inte alls trivdes, mådde psykigt dåligt och kände mig otroligt stressad över min press på att prestera goda resultat. Detta kände jag redan efter 2-3 terminer, men fortsatte ändå hela utbildningen på 3 år.

Det kändes som om sjukvården inte alls tog mig på allvar och att jag, som minsann var så ung, bara behövde vila upp mig några dagar för att sen återgå till arbetet. Jag tappade lusten till allt, mådde fruktansvärt dåligt psykiskt och har ända sen dess haft svårigheter att bli kvar en längre tid på en arbetsplats. Att vid samma tidpunkt bli behandlad som ett barn på arbetsförmedlingen gjorde inte saken bättre.

Jag lider med alla er som på något sätt drabbats av stressrelaterade sjukdomar, men glädjs samtidigt åt att vården blivit så pass mycket bättre på bara några få år. Det är iallafall mitt intryck, att man idag får bättre stöd och hjälp än vad jag fick.

Läs mer om Stress, Utbrändhet

1 kommentar:

Anonym sa...

sv: ja jag blev grymt glad :)