lördag 7 februari 2009

Melodifestivalen - Delfinal 1 (Så går det..)

Nu har jag ägnat mig lite tid att lyssna igenom klippen från dagens låtar och jag måste säga att mitt första intryck är en besvikelse. Jag fick ingen wow-känsla från någon av dem.

Nu är det väldigt stor skillnad på att lyssna en minut av en låt än att höra, och framförallt se, hela framförandet live på scen.

Reglerna är ju lite annorlunda med dueller hit och dit och jag tror det blir hårt konkurrens om vilka som får gå vidare direkt till final respektive andra chansen

Vilka tre bidrag går inte vidare till duell? (Fem av de åtta bidragen går vidare till duell).

Scotts - Detta är inte speciellt bra och jag tror inte det räcker med den fördel de har av att nyligen varit med i dansbandskampen. Hejdå

Caroline Af Ugglas - Det finns något i låten som jag gillar, men det finns tyvärr inte mycket jag gillar i Caroline. Jag har aldrig förstått storheten i henne. Hejdå

Nina Söderqvist - Jag har egentligen ingen bättre motivering än att min känsla säger tyvärr. Låten är rätt okej. Hejdå

Vilka fem bidrag går till Duell?

Jag tycker att av det lilla jag har hört så är det Marie Serneholt med låten Disconnect Me och Alcazar med låten Stay The Night som sticker ut lite extra. Dessa tror jag går till final.

Jonathan Fagerlund - Tyvärr tycker jag inte låten lyfter tillräckligt, men han är otroligt söt och jag tror han kan gå vidare till andra chansen. Många tjejer och bögar kommer rösta fram honom.

Shirley Clamp - Denna låt gillar jag. Kanske har många börjat tröttna på att se Shirley år efter år? Låtens styrka tar henne dock till andra chansen.

Emilia - Det blir du som snubblar på målsnöret. Tyvärr.

Sammanfattning:

Till final:
Alcazar
Marie Serneholt

Andra Chansen:
Shirley Clamp
Jonathan Fagerlund

Hejdå:
Scotts
Emilia
Nina Söderqvist
Caroline Af Ugglas

Läs hur omröstningen går till

Läs mer om: Melodifestivalen 2009, Melodifestivalen, Göteborg, Scotts, Emilia, Nina Söderqvist, Caroline Af Ugglas, Marie Serneholt, Alcazar, Jonathan Fagerlund, Shirley Clamp

Inga kommentarer: