lördag 28 februari 2009

Melodifestivalen - Delfinal 4 (Så går det)

Fjärde och sista deltävlingen innan andra chansen och slutligen final, och denna deltävling verkar bjuda på väldigt mycket bättre låtar än senast!

Dessa låtar går inte vidare till duell:

Susanne Alfvengren – Du är älskad där du går

Det ska bli kul att se Susannes framträdande! Hennes låt ”När vi rör vid varann” spelades rätt friskt hemma hos mig i mitten av 80-talet. Men det var min mamma som gillade låten, medans jag mest gillade den gotländska dialekten som då var rätt främande för mig. Låten hon framför idag känns rätt tråkig. Det riktiga lyftet kommer aldrig. Det ska bli kul att se henne framträda, men Hej då

Thorleifs – Sweet Kissin’ In The Moonlight

Nej nej nej! Jag vill stänga av efter 10 sekunder. Jag har aldrig förstått mig på denna genre och jag kan inte förstå att den är så älskad i Sverige. Detta är så fel och kan inte annat än att sluta med ett Hej då!

Next 3 – Esta Noche

Hur kan man förstöra en rätt hyffsad låt med rap? Jag tycker låten känns helt okej och behaglig i det spanska partiet, medans rapen känns som den där pinamma låten Kuddkrig som var med för ett par år sen. Det räcker inte att pojkarna är söta att titta på. Hej Då!

Dessa låtar går till Duell!

Sarah Dawn Finer – Moving On

Första gången jag hörde Sarah var på melodifestivalen för två år sen när hon sjöng låten Remember Love, som jag gillade jättemycket. Jag har lyssnat en minut och vill bara höra mer! Jag gillar hennes röst, men vill folket rösta fram en ballad? Jaa! Välkommen till Globen

Star Pilots – Higher

Johan Becker som de allra flesta kommer ihåg från Fame Factory, har en bra sångröst! Men hela det här konceptet känns bara fånigt. Låten är rätt okej, och många gillar clowner, så välkommen till Andra chansen.

Malena Erman – La Voix

Här är min favorit för ikväll! Ni som känner mig vet hur mycket jag älskar opera och oj vilken fantastisk röst Malena har. Detta känns, detta får håret på mina armar att resa sig. Snälla snälla, lägg en röst på denna låt! Det kommer i alla fall jag göra. På Agnes bekostad så går du tyvärr inte direkt till Globen, men väl till Andra Chansen!

Anna Sahlene och Maria Haukaas Storeng – Killing Me Tenderly
Jag gillade Marias låt som hon sjöng för Norge förra året och som var den låt som placerades sig bäst av de nordiska bidraget i ESC. I år kommer det inte gå lika bra henne, för denna låt som hon framför tillsammans med Anna Sahlene känns rätt tråkig. Jag tror inte det räcker till final och på Star Pilots bekostnad inte ens till en andra chans tyvärr. Hej då!

Agnes – Love Love Love

Jag älskar Agnes röst! Agnes, som diskvalificerades från Melodifestivalen för 2 sen eftersom hon för media råkat avslöja bidragets namn, är nu tillbaka med en låt som kommer spelas flitigt på klubbarna runt om i landet. Agnes är, sen sin medverkan i Idol, väldigt populär bland de som tittar på det programmet och visst kommer deras röster räcka för en plats i finalen. Välkommen till Globen

Läs andra bloggar om Agnes, Star Pilots, Anna Sahlene, Maria Haukaas Storeng, Malena Erman, Sarah Dawn Finer, Susanne Alfvengren, Thorleifs, Musik, Malmö'

Läs artiklar: Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen, Expressen, Expressen, DN, DN, SvD, SvD

2 kommentarer:

Anonym sa...

själv tyckte jag först att det var ett starkt startfält, men sen ångrade jag mig.
Mest glad blev jag att Thorleif åkte ut. HURRA!

Anonym sa...

Hallå där.. du hade många rätt i ditt tyckande, men Malena Ernman gick direkt till Globen och det var hon verkligen värd.. den bästa och pamoigaste låten av alla.. mycket bra framförande oxså.. vilken röst att gympa med:-)