tisdag 2 september 2008

Färöarnas sista bögar

Gud så förbannad jag blev när jag såg dokumentären "Färöarnas sista bögar".
För er som missade den, så handlade den om den politiska kris som uppkom på Färöarna då en homosexuell misshandlades och lagförslaget om att homosexuella skulle få ingå i lagen mot diskriminering kom upp.

Den debatt och de åsikter som visades i dokumentären fick mig att må illa.

Men visst är det så att kristna isolerade samhällen är mer rädda för det som de inte är vana vid, än den öppenhet som idag finns i våra storstäder? Man behöver inte åka till Färöarna för att stöta på denna rädsla, det räcker med att åka upp till nån liten norrländsk byhåla här i Sverige. (Förlåt alla norrlänningar).

För er som missade dokumentären så visas den igen den 6 september på SVT 2.

Läs mer om Dokumentär, SVT, TV2, HBT, Homosexuella, Färöarna, Bög

1 kommentar:

Anonym sa...

man blir så irriterad under
sådana debatter. Jag förstår
inte hur folk kan vara så
trångsynta. vi kan ju inte
direkt ändra på oss.

som du säger man behöver
bara åka till en mindre stad.
jag bor i en mindre stad och
här får jag heltenkelt stå ut
med att ja får någon kommentar
varje dag.