tisdag 23 september 2008

Jehovas Vittne

Jag läste denna artikel i Aftonbladet och minns min klasskamrat från grundskolan som också var med i Jehovas Vittnen. De firade aldrig högtider och han fick aldrig vara med på klassfester/födelsedagskalas, och precis som i artikeln så var han ute med sin familj och knackade dörr.

Det borde vara olagligt att tvinga in barn i något sådant. Det borde vara olagligt att tvinga in ett barn i en religion över huvudtaget då det borde vara ens egna vilja som styr. Jag vet att det är en omöjlighet, men kan ändå inte låta bli att tycka så.

Läs mer om Religion, Sekt, Sekter, Jehovas Vittne, Högtider

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det ju så att jag vet att föräldrarna gärna vill att sina barn ska välja den kurs som dom själva en gång tagit, och så är det ju med vad man än tror eller tänker på så vill ju alltid föräldrar sina barns bästa. Spelar ingen roll om det är buddism, hinduism, islam eller något annat registrerat trossamfund. Sen när barnen växer upp så får dom ju själva välja om dom vill fortsätta på den kurs som föräldrarna har valt eller göra tvärtom. Därför praktiserar Jehovas vittnen vuxendop för att barnet när det har vuxit upp och blivit moget själv kan fatta sina beslut. I motsats till svenska kyrkan där dom praktiserar barndop och barnet självt inte kan påverka någonting överhuvudtaget Så där kan man snacka om att tvinga in barn i något som dom alls kanske inte vill. Det är väl därför många väljer att lämna svenska kyrkan idag. / Sonny

Mike75 sa...

Visst är det så Sonny att föräldrarna gärna vill att barnen ska gå i föräldrarnas fotspår. Och jag har svårt att se det på annat sätt. Det var det jag menade när jag skrev att det är en omöjlighet för barnen själv att välja. "Föräldrarna vet alltid bäst"

Jag kan för lite om just Jehovas Vittne för att kunna yttra mig ytterligare.

Men jag tror du är ute och snurrar lite när du vill få ett dop i svenska kyrkan till något mer än vad det är idag. Dop, Konfirmation, Bröllop är mer av traditionell art än något annat.

Jag tror det flesta, som jag, väljer att lämna svenska kyrkan av helt andra orsaker. Exempelvis många prästers syn på homo, bi - och transsexualitet.

Anonym sa...

Micke! Jag tror du har intresse av att läsa om "Gösta" som kom på hembesök till mig för någon vecka sen. Jag ska inte avslöja hur det slutade. Men om du är nyfiken så läs här: http://bildning.se
En riktig antiklimax skulle man kunna säga. Haahah